Gravid & mor till 2 änglar i himlen

Direktlänk till inlägg 23 februari 2014

ÄNTLIGEN

Av Sandra - 23 februari 2014 17:38

I tisdags kom brunt slem (slemproppen) sedan skedde inget mer.. Men i onsdags var jag på det där extra ultraljudet jag nämnde i förra inlägget. ALLT såg jättebra ut med bebisen, hon som gjorde ultrat frågade hur jag mår och jag svarade att de börjar bli jobbigt inte bara psykiskt utan nu även fysiskt och frågade om hon inte har nå knep för att få igång förlossningen. Hon sa att de jag kan göra är att känna på livmodertappen.. Sagt och gjort, hon tittar på mig och säger"Ja du är redan 3cm öppen! så du har startat av dig själv!" Jag blev chockad och lycklig "VA!? ÖPPEN!? Hade ju inga värkar eller nå och då ja hade värkar med Milton och åkte till förlossningen höll ja på att dö av värkarna vid 3cm!

Hon sa att hon skickar över mig på en CTG kurva för att se sammandragningar och bebisens hjärtljud, där låg jag i ca 20min och kollade på de blåa sträcken (ett blått sträck för varje rörelse bebis gör) och in kommer dom och säger att de pratat med Sunderbyn och att jag får komma in dit dsgen därpå (torsdag) vid 8:30 så vi får ut min bebis!

Efter det ringde jag till Tommy direkt som var på jobbet, han slutade för dagen och plockade upp mig. Vi for och handla lite och sen åt vi.. Då börja jag få värkar nere i svanken och fram mot magen. Jag ringde förlossningen och de sa att jag får komma in, så vi packade bilen och åkte dit. Vid 18tiden var vi framme och jag fick göra en CTG kurva och bedömdes att värkarna inte var nog regelbundna så vi fick ett rum på BB avdelningen och får komma över till förlossningen om värkarna sätter igång ordentligt. Värkarna avtog helt och jag fick en natts sömn med vetandet om att "Imorgon 8:30 ska jag vara på förlossningen".

På torsdag morgon kommer frukosten 7:30 in på rummet, jag äter i lugn och ro sedan tar jag på mig sjukhusets nattlinne och nättrosor sedan sätter värkarna igång! Klockan 08:10 var jag i förlossningsrummet och fick göra CTG och såg få att värkarna var tätare och mer regelbundna, dock inte så kraftiga. Vid 8:30 får jag nål i handen för eventuell dropp, jag är 4cm öppen, modertappen är mjuk och mogen och de tar hål på fosterhinnan så vattnet "går".

Vid 09:00 är värkarna så kraftiga att jag tar lustgas dock bara på 20%, hatade masken senast då jag blev så yr så tog lägre nu :)
09:15 fick jag epiduralen insatt. 09:30 EN timma efter jag var öppen 4cm är jag nu HELT ÖPPEN (öppnats 1cm var 10e minut ungefär) Nu gick de undan, epiduralen hade just börjat verka.. Jag kände att jag nu kunde fokusera och andas bättre och strunta i masken, så var de dags att samla lite krafter och börja krysta!! Och klockan 09:59 (1timma och 50min efter jag kom in på förlossningen) så kom HON, våran underbara DOTTER!
Jag hinner bli orolig då jag inte hörde ett skrik direkt och fråga "Lever bebisen!!?" De lyfter upp henne och hon skriker, och där kände jag ett totalt oförklarligt lyckorus!De lyfter henne på min bröstkorg efter att de torkat henne med en handduk. Sån lycka jag och Tommy kände, jösses! Och vi visste direkt båda två att de är KIMBERLY (vi har pratat om de namnet och de kändes så himla rätt då vi såg henne)

Hon vägde 3225gram och 48cm lång med huvudomfång på 34,5cm. Föddes 09:59 den 20e februari 2014
(10dagar före bf v.38+3)

Efter en dusch , fika och amning inne på förlossningen så fick vi gå över till BB igrn, sköterskorna tyckte jag var riktigt snabb och att de var bra jobbat av mig. Jag själv är förvånad för jag sprack inte ens! Gjorde ju inte de förra gången heller och den förlossningen gick till på samma sätt men nu då allt gick så snabbt trodde jag att man skulle spricka upp men icket.

Vi hade en riktigt fin och mysig första dag tillsamans och hon besiktades på eftermiddan med en OK stämpel ;) sedan var det mycket ammande för att få igång det och denna dam är en riktig expert och tar ett bra tag och suger riktigt ordentligt så de har inte varit några problem alls! Fast då innan mjölken rann till så sög hon så hårt att man börja blöda och hon blev inte mätt så fick fuska med lite ersättning efter att hon ammats så hon skulle få bli mätt. Nu har mjölken runnit till och de går.bättre och gör mindre ont och hon blir mätt och belåten av att "bara" leva på mig :)

Vi var på BB tills igår då de ville ha extrakoll för min skull efter historien om hennes storebror som garanterat vaka över oss på förlossningen <3

Hon som.förlöste honom kom in på vårt rum och berättade att hon mått så himla dåligt och nästan velat hänga sig efter det, hon prata om att hon minns hans lilla näsa och nätta mun och att han bara möööös vid bröstet. Hon tyckte Kimberly var riktigt lik Tommy och var så glad för vår skull att vi vågat igen och att vi hållt ihop efter allt. Att vi gått igenom. mycket och det stämmer.

Igår (lördag) så åkte vi hem vid 10:30, efter att donnan gjort sina sista prover med vikt, PKU osv och på måndag blev vi bokade för BVC i kalix.
Då vi kom hem gick jag ut och skotta lite snö på gården! Helt sjukt vad jag saknat att "använda kroppen"! Kändes så skönt att orka och kunna göra något mer krävande. Dftersom min förlossning gick så fort så känns de inte som att jag nyss fött! Ingen träningsvärk, inte sprucken, inte sydd eller nånting.. Enda skillnaden är att jag nu är lättare, gladare, smalare och mer energisk! Så bara positivt.
Kimberly är en liten dam som inte gör mycket väsen av sig alls! Hon sover, sover, sover, äter, nyser till, myser och kramar med händerna, och bara är helt bedårande! Inte vaknat en enda gång av att hon gråtit! Snarare jag som vaknat lyft henne till mig och ammat innan hon ens hunnit tjura ihop. Så hon är ALLTID nöjd. Då man tittar till henne då hon sover kan hon ligga vaken och suga på sina fingrar och titta i taket och börja suga på tissen direkt man lyft henne så hon är väldigt tålmodig och kan invänta mamma lugnt och stilla (känns trygg)!

Jag är så lycklig att jag kan sitta och titta på henne i timmar och le och känna mig som världens lyckligaste!

Men jag kollar hennes andning jämnt och ständigt och väcka till henne för att se att hon lever.. Har ju larm i sängen åt henne och fick ett från BB också som även kan användas i vagnen och som man kan bära med sig (ALLT för min trygghet) känns himla skönt!

Idag var vi på vår första promenad och Melwin är riktigt stolt och lycklig storebror. Han fick knuffa vagnen heeela promenaden och sa att "hon är de bästa jag har, hon är min själ och hon kommer alltid vara min lillasyster! och att dom har bara varann" då sa ja att hon har ju en storrbror i himlen också som vakar över er.. Han sa då jaa som i lejonkungen, man kan inte se honom men han finns ALLTID där, och där inne (tar på bröstkorgen) och säger i själen där finns han!" Jag började nästan gråta få han sa det och han fråga om man kan bli oändligt många år gammal, jag svara att man inte kan de tvärr.. Då sa han att hans familj är det bästa som finns tills han dör. <3

Nåja, det var historien om hur Kimberly föddes och vi kände oss hela igen och som en mer sammansvetsad familj <3

 
 
Emmelie

Emmelie

23 februari 2014 19:28

Vilken lycka! Skönt att allt gått så bra. Så glad för eran skull.
Jag blir alldeles tårögd, vad go Melwin är!

http://Emmelieeemorin.blogg.se

 
Ingen bild

Medmänniska

23 februari 2014 19:57

Jättegrattis!!! Vilken fin flicka. Är så glad att allt gått bra och att du fick en så fin upplevelse av tösens födelse.
Lycka till med allt och njut av varje minut för tiden går så fort :)
Kram!

 
Ingen bild

Evelina

24 februari 2014 14:30

Åhh, Grattis!! Gråter när jag läser detta... Så skönt att allt gått bra.. Bara att njuta av er lilla tjej!!

 
Min kamp i livet

Min kamp i livet

24 februari 2014 21:34

Stort Grattis till eran fina flicka :-)
Jättefint namn ni gett till henne.
Kramar om....
Catarina

http://keckla.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 9 juni 2014 21:53

Till min dotter är helt obeskrlivlig, hon är det bästa som finns! Och Tommy såklart, min blivande make! ;) Jag har haft en toppenhelg med mina fina och svärisarna i skärgården, med sol, båt, fiske, grillat och mys. Jag kollar brevlådan varje ...

Av Sandra - 27 maj 2014 19:54

Har helt glömt bort min blogg nästan.. Finns inte mycket tid för att blogga då man har fullt upp för det mesta.. Kimberly växer så det knakar och utvecklas för fullt. Hon är en glad "jollerbaby" som nu är 3månader! Förra tisdsgen fick hon vaccine...

Av Sandra - 19 mars 2014 21:40

Imorgon blir vår Kimby en månad! Så himla fort tiden går! Och hon växer så det knakar, dock ännu under 4kg 3950 gram igår på vägningen och nu har hon passerat 50cm! Hon var 52cm igår.. Så hon har vuxit 4cm i längd (1cm/v i snitt då) Vi var ju på ...

Av Sandra - 14 mars 2014 10:35

Eller kan de vara så att naglarna är hårdare och växer fortare nu då jag ammar? Har klippt ner dom helt och hållet 4ggr nu på 3veckor! Är dags nu igen.. Och de låter stenhårda då jag knipsar dom! Jag som alltid försökt spara och klipper aldrig naglar...

Av Sandra - 8 mars 2014 21:01

Det känns så ofattbart allt! Jag har nu mitt efterlängtade barn här i min famn! Vilken resa det varit att ta sig hit.. 2bebisar har vi bakom oss, jag kan titta på henne och tänka på Milton rätt ofta, hennes storebror och se likheter och det känns ofa...

Presentation


23år och har ett änglabarn i himlen som bara fick vara 2dagar i denna värld, och ett som gick bort i magen, Saknaden är obeskrivlig efter er! Kommer skriva av mig här på bloggen om att resa sig igen, gå vidare och kämpa med ett hjärta fullt av sorg.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna! :)


Ovido - Quiz & Flashcards